Projectlessen Scholen

Volg ons op:

Direct Contact

Tel: 0343 - 515998
Mobiel: 06 - 38 90 27 24
E-mail: info@dewerkhoven.nl


Wat doet De Werkhoven voor scholen?

De Werkhoven helpt leraren van basisscholen en geschiedenisdocenten met:

  • Het inpassen van de geschiedenis van de eigen omgeving (het heem) in de bestaande methode;
  • Het maken van lessenseries en/of projecten over de eigen omgeving;
  • Het organiseren van excursies naar historische locaties;
  • Het geven van geschiedenislessen op locatie.

Alle lessen, projecten en excursies worden op maat gemaakt. 
Profiteer van de ruim 25 jaar onderwijservaring van De Werkhoven!

   

 

Mina de keukenmeid 

 

De heks bij Oostbroek


Projectlessen Canon vd Utrechtse Heuvelrug

Alle projecten bestaan uit drie onderdelen:
1.
Een informatieve les op school (ppt. en kringgesprek) over het onderwerp waar de locatie mee te maken heeft (bijvoorbeeld over vervoer, wegen, buitenplaatsen, landbouw en geloof);
2. Een interactieve bezoek- en beleefles op locatie, de leerlingen ontmoeten een historisch figuur;
3. Projecten voor verschillende groepen!

De projecten op een rijtje

1) Beukenrode (groep 6/7/8):
Over het leven op een buitenplaats…
2) Tabaksteeltmuseum (groep 6/7/8):
Over de opkomst en teloorgang van de Tabaksteelt.
Goed te combineren met projecten van Kasteel Amerongen
3) De Remise (groep 6/7/8):
Vervoer per tram over de Utrechtse Heuvelrug,
goed te combineren met de projecten Veerpont (pont)
en Zwerfsteneneiland (trein)
4) De Veerpont (groep 6/7/8):
Vervoer over het water door de eeuwen heen,
goed te combineren met De Remise en het Zwerfsteneneiland

5) Projecten op het Zwerfsteneneiland te Maarn
(groep 6/7/8): Het verhaal van de stenen en de afgraving/trein


(groep (4) 5/6): Ontdek wat leeft en groeit rond en op het eiland

6) St. Petrusbanden (groep 6/7/8):
Het bijzondere verhaal van deze kerk? Franse tijd,
Margaretha en Judocus
7) Maarten Maartenshuis/Zonheuvel (groep 6/7/8):
De schrijver Maarten Maartens en het leven in 1900
op de Utrechtse Heuvelrug
8) Jacky en Hetty/Joodse onderduikers (groep 6/7/8):
Het verhaal van de Joodse onderduikers in
Driebergen-Rijsenburg tijdens WO II
9) Marie de Marketentster (groep 6/7/8):
Startend in de tijd van Napoleon, begin 19e eeuw, gaan we met Marie door de tijd heen aan de hand van verhalen en uniformen  in het Museum Militaire Traditie te Rijsenburg. De veranderende rol van de krijgsmacht (denk aan vredesmissies) en de rol van militaire uniformen staan centraal.
10) De Grebbelinie en de Heuvelrug: (groep 7/8): WO II,
wat gebeurde er in de meidagen van 1940?

11) Projecten op Huis Doorn
Mina de Keukenmeid (groep 5/6):
Op zoek naar het recept van de ex-keizer in de jaren ’30


Der Reisekaiser/WO I (groep 6/7/8):
Wie en wat was ex-keizer Wilhelm II voordat hij verbannen werd?

12) Projecten op Kasteel Amerongen:
  • Wakker worden!: (groep 0,1,2):
    Wakker worden in de tijd van toen (en nu)!


  • In de keuken van mevrouw Visbach: (groep 3/4 ):
    hoe zag een keuken er vroeger uit in een kasteel?



  • De schoorsteenveger en Het Grote Huys: (groep 5/6):
    oude beroepen en leven op een Kasteel



  • Elisabeth en de dieren: (groep 4/5/6): Elisabeth Bentinck (begin, midden 20e eeuw)en haar passie voor dieren



  • Werken voor Margaretha: (groep 6/7/8): Margaretha Turnor, gravin van Kasteel Amerongen in de 17e eeuw kan wel wat personeel gebruiken! Goed te combineren met Tabaksteeltmuseum

Scholen

Er is grote belangstelling voor de geschiedenis van de eigen omgeving.
Menig geschiedeniscanon is al van de persen gerold, veel boeken en films zijn gewijd aan microhistoriën. Daarnaast zijn er ook  talrijke artikelen in kranten en tijdschriften over de lokale geschiedenis.
Een doel van De Werkhoven is om vanuit micro niveau (eigen omgeving) naar meso (regio) en macro niveau (de geschiedenis van Nederland enz.) te werken.

Voor kinderen, maar ook voor volwassenen, blijkt de interesse voor de geschiedenis van de eigen omgeving dus al heel groot te zijn. Daarom is het zo logisch om die interesse te voeden met interessante lokale onderwerpen. Vanuit dat perspectief is het ook veel leuker om naar de grotere verbanden in de geschiedenis te kijken. Het maakt die grote geschiedenis interessanter en begrijpelijker.

Canon onder de grond

  1. Grafheuvels
    voor de groepen(5) 6/7/8 zijn er in alle dorpen grafheuvels te ontdekken!
    Ga mee met Lya de Bronstijdvrouw en hoor en ontdek het allemaal zelf!

Regionaal Erfgoedproject

  1. Is het Schaap de Sigaar?
    (voor brugklas en klas 1, 2 voortgezet onderwijs).

Project werken op kasteel Amerongen




Inschrijven voor een
project met bezoekles

Inschrijven voor een project
met bezoekles.

Download hier het evaluatie formulier.

Enthousiast geworden?

Neem contact met  ons op en informeer naar de mogelijkheden!

Tel: 0343 - 515 998
Mobiel: 06 - 389 027 24